A sok hazugság még bántja lelkem, Előtört minden, mit régen éreztem... A kínzó gyötrelem s a megaláztatás, Az a sok hamis kép és vallomás... Álomban éltem, s hittem ez az álom szép, Míg nem tudtam, minden összeomlott már rég... A dolgok csak csendben mentek tönkre, De a gyors hatása bennem él örökre, Minden egy perc alatt hullott darabjaira, S most csak lágy eső hullik hamvaira... Egy gyönyörű álom, mi rémálommá vált, Eltünt az is, ki mindig mellettem állt... Ébredésem újabb álom volt, De szívemben már csend honolt, Megnyugvást találtam végre Mellette, Kit szeretni fogok akkor is, ha az idő eljár felette...
Az Osztrák—Magyar Monarchia kiegyezéssel létrejött államrendjét dualizmusnak nevezték. A birodalomnak két fővárosa és két meghatározó népe volt, a német (osztrák) és a magyar. Ám rajtuk kívül még számos nemzetiség lakta az országot. A horvát nemzettel külön szerződést, egy „második kiegyezést ” kötöttek a magyar politikusok. Horvátország fővárosában, Zágrábban korlátozott hatalmú országgyűlés és kormány létesült. A horvátok többsége elégedetlen volt ezzel a rendezéssel, és a Monarchián belül harmadik, egyenrangú államként akarta országát elismertetni.
A Felvidéken élő szlovákok, az erdélyi románok és a délvidéki szerbek jogait az 1868-ban elfogadott nemzetiségi törvény foglalta írásba. Ennek alapján jogot nyertek iskolák felállítására, ahol anyanyelvükön tanították a gyermekeket. Ez és a törvény más rendelkezései a legkorszerűbbnek számítottak az akkori Európában. Ám a nemzetiségi vezetők ennél többet szerettek volna elérni. Kéréseiket azonban Budapesten rendre elutasították.
A kormánypárt ellenzékét nem csak a nemzetiségi politikusok alkották. Szemben álltak vele az Olaszországban élő Kossuth hívei is. Vezetőjük Tisza Kálmán volt. Ám 1875-ben elvetette korábbi elveit, s ettől kezdve támogatta a kiegyezéssel létrejött államszerkezetet. Szabadelvű Párt néven új politikai szervezetet alapított. Pártja a választásokon megszerezte a többséget. A miniszterelnök Tisza Kálmán lett. Tisza a magyar történelem miniszterelnökei közt a leghosszabb ideig, 15 évig állt a kormány élén. Az országgyűlési képviselők java része engedelmesen megszavazta javaslatait, amiért az ellenzék „mamelukoknak” gúnyolta őket. A támogatásért cserébe a miniszterelnök elnézte törvénytelen üzleteiket.
Ez volt a vasútépítések fénykora. Az állam a vasútvonalak építését és üzemeltetését magánvállalkozóknak engedte át. Hogy az építési kedv nagyobb legyen, évente bizonyos százalék hasznot minden beruházónak biztosítottak. Ha ennél kisebb volt a nyereség, az állam kiegészítette azt. Ez a rendszer visszaélésekre adott alkalmat. Több vasúti vállalat csődbe ment. A kormány kénytelen volt ezeket megvásárolni, különben megszűnt volna a forgalom. Baross Gábor államtitkár, majd közlekedési miniszter sürgette a vasutak államosítását. Úgy gondolta, hogy az egész országban azonos díjazású közlekedési vállalatot kell létrehozni. 1869-ben ezért megalapította a Magyar Királyi Államvasutat, a MÁV-ot. A század végére az összes jelentős vonal ennek a vállalatnak a kezébe került. Magyarország vasúti hálózatának sűrűsége vetekedett a legtöbb európai államéval.
A hajózás eleinte lassan fejlődött. A bécsi székhelyű, Széchenyi ösztönzésére létrehozott nagyvállalat, a Dunagőzhajózási Társaság (DGT) ugyanis nem volt tekintettel a magyar érdekekre. Hazai alapítású versenytársait pedig rendre kiszorította a piacról. Baross ezért szorgalmazta a magyar állami hajóvállalat megteremtését. A Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MEFTER) hajói 1894-től járták a Dunát és a Tiszát. A Bécsbe közlekedő gőzöseikre hamarabb elfogytak a jegyek, mint az osztrák vállalatéira. Az utasszállító és vontatóhajók, uszályok Újpesten épültek.
A magyar kereskedelmi lobogó megjelent a tengereken is. A horvát tengerparton található Fiume (ma Rijeka) városa 1807 óta Magyarország része volt. A kicsiny halászkikötő kiépítésére már Kossuth is tett javaslatot, ám erre csak a kiegyezés után került sor. 1872-ben kezdték meg a munkát, és néhány év alatt Fiume az Adria egyik legnagyobb kikötőjévé vált. Az innen induló hajók Amerikába, Ausztráliába is eljutottak.
A tengerentúlra menő hajók gyakorta nyomorúságos körülmények között szállították fedélzetükön a kivándorlók tízezreit. A magyar gazdaság fejlődése csak egy szűk rétegnek hozott gazdagságot. A mezőgazdaság nincstelenjei a mindennapi betevő falatjukat sem mindig tudták megkeresni. Földet hiába szerettek volna venni, mivel az ezt lehetővé tevő földreformtörvénnyel adós maradt a politika. Nem maradt más számukra, mint az ország elhagyása. A kormány eleinte ezt még támogatta is. Úgy gondolták, így az ország megszabadul elégedetlenkedő szegényeitől.
Tisza Kálmán 15 évnyi kormányzás után, 1890-ben volt kénytelen lemondani. Az addig hű képviselők föllázadtak a miniszterelnök ellen. Azzal vádolták, hogy túlságosan kiszolgálta Bécs érdekeit, amikor a császár kérésére megemelte a hadseregbe besorozandó magyarországi újoncok létszámát.
Tisza utóda a kor egyik legtanultabb politikusa, Wekerle Sándor lett. Kormányzása kezdetén hosszú és elkeseredett ellenségeskedésbe bonyolódott a katolikus papsággal. Azt akarta elérni, hogy a házasságkötések, a keresztelések és a válások ügyében a lelkészek az állam, ne pedig saját egyházuk törvényeit kövessék. Hosszas vita után — nyugat-európai mintára — Magyarországon is bevezették az állami anyakönyvezést, és megengedték a válást.
Wekerlének és utódjának, Bánffy Dezsőnek más nehézségekkel is meg kellett küzdenie. Német mintára Magyarországon is megindult a munkások szervezkedése. 1890-ben megalapított pártjuk, a Szociáldemokrata Párt számos tüntetést szervezett. Ezeken a választójog kiszélesítését és jobb életet követeltek a gyáripari munkásság számára. Marxés Engels tanítása is egyre jobban terjedt, főleg az ipari központtá vált Budapesten. Vidéken sem volt nyugalom. A század utolsó évtizedében az alföldi mezőgazdasági munkások sokasága tagadta meg a munkát az elviselhetetlen életkörülmények miatt. A kormány először erőszakkal próbált úrrá lenni a nehézségeken, majd kisebb szociális engedményeket tett. Számottevő reformokra azonban annak ellenére sem került sor, hogy azt már nemcsak a baloldal sürgette. A pápaság szociális törekvései nyomán két magyar katolikus püspök is az átalakulás lelkes híve lett. Fischer-Colbrie ÁgostonKassán, Prohászka Ottokár pedig Székesfehérvárott állt a társadalmi igazságosság ügye mellé. Mindketten elítélték a munkások kizsákmányolását. Az ország nem magyar nemzetiségei is egyre elégedetlenebbek voltak sorsukkal. Vezetőik mind gyakrabban hangoztatták, hogy egy-egy nemzetiségi területen teljes önállóságot (autonómiát) akarnak. Voltak köztük, akik úgy gondolták: jobb volna a szomszéd országokhoz tartozni, ahol az ő népük többséget alkot.
Kossuth Lajos 1894. március 20-án Torinóban meghalt. Wekerle Sándor az uralkodói rosszallás ellenére úgy döntött, hogy a nemzet nagy halottját hazahozzák Magyarországra. A halottasmenet a főváros útjain hatalmas tömeg kíséretében haladt át. Ez a főváros azonban már egészen másképp festett, mint amelyet Kossuth 1848 decemberében elhagyott. A poros település helyén Európa egyik legszebb városa épült föl. 1873 óta a három város, Pest, Buda és Óbuda immár jogilag is egybetartozott: megszületett Budapest.
"Fiatal vagyok a halálhoz, de túl késő, hogy éljek, gyenge vagyok, hogy gyűlöljek, elég bátor ahhoz, hogy féljek. Börtön a test, de ha mégis szabadon szállhat a lélek én inkább meghalok, mint hogy álmok nélkül éljek"